Yleiset sopimusehdot - Haiv Oy

1. Sopijapuolet ja soveltamisala

Näitä sopimusehtoja sovelletaan Haiv Oy, Y-tunnus 3349800-1 (jäljempänä ”palveluntuottaja”) ja palvelun tilaajan (jäljempänä ”asiakas”) välillä. Ehdot koskevat kotisivujen ja digitaalisen sisällön suunnittelua, tuotantoa, markkinointia ja ylläpitopalveluita.

2. Sopimuksen voimaantulo

Sopimusehdot tulevat voimaan, kun asiakas hyväksyy palveluntuottajan tarjouksen tai sopimuksen joko kirjallisesti tai sähköpostitse. Tarjouksen hyväksyminen vahvistaa, että asiakas on lukenut ja hyväksynyt nämä ehdot.

3. Palveluntuottajan ja asiakkaan yleiset velvollisuudet

Palveluntuottaja

  • Suorittaa työn ammattitaitoisesti sovitun tarjouksen tai suunnitelman mukaisesti ja informoi asiakasta mahdollisista muutoksista viipymättä.

  • Sitoutuu tekemään parhaansa sovittujen määreiden ja tavoitteiden saavuttamiseksi sovitulla tavalla ja aikataulussa.

  • Voi käyttää tuotannossa tekoälypohjaisia työkaluja (esim. Squarespace AI, Gemini, OpenAI) sisällöntuotannon tukena.

Asiakas

  • Toimittaa tarvittavan aineiston sovitussa aikataulussa.

  • Vastaa siitä, että kaikki julkaistava aineisto on lainmukaista eikä loukkaa kolmansien osapuolten oikeuksia.

  • Vastaa lopullisesti kaikesta julkaistusta sisällöstä. Palveluntuottaja ei ole vastuussa julkaistujen tietojen oikeellisuudesta tai lainmukaisuudesta.

4. Tuotanto ja muutokset

Luonnosvaiheessa asiakas ja palveluntuottaja käyvät materiaalin yhdessä läpi. Hinta sisältää kaksi (2) korjauskierrosta:

  • Ensimmäisellä kierroksella voidaan tehdä isoja rakenteellisia muutoksia asiakkaan toiveiden mukaisesti.

  • Toisella kierroksella voidaan tehdä pieniä sisältöön ja viimeistelyyn liittyviä muutoksia.

Tuotantosuunnitelmasta poikkeavat tai lisäkustannuksia aiheuttavat työt laskutetaan palveluntuottajan voimassa olevan tuntihinnaston (65 €/h) mukaisesti. Mahdolliset lisäkustannukset hyväksytään aina kirjallisesti ennen työn jatkamista.

Mikäli asiakas ei toimita sovittuja materiaaleja kolmen (3) kuukauden sisällä työn aloituksesta, palveluntuottajalla on oikeus laskuttaa projekti kokonaisuudessaan tehdyn työn ja varattujen resurssien perusteella.

Mikäli asiakas peruuttaa tuotannon palveluntuottajasta riippumattomasta syystä, palveluntuottajalla on oikeus laskuttaa jo tehdystä työstä ja kuluista.

5. Luottamuksellisuus

Osapuolet sitoutuvat pitämään luottamuksellisina kaikki toiselta osapuolelta saamansa tiedot ja aineistot, joita ei ole tarkoitettu julkisesti jaettaviksi.

6. Ylläpito- ja kuukausisopimukset

Ylläpito- ja kuukausisopimukset ovat voimassa aina sovitun laskutuskauden loppuun. Jo laskutettua sopimuskautta ei hyvitetä, ja mahdolliset irtisanomiset on toimitettava vähintään 14 päivää ennen uuden laskutuskauden alkua. Kuukausisopimukset laskutetaan 30 päivän välein.

7. Toimitus ja hyväksyntä

Toimitus katsotaan hyväksytyksi, jos asiakas ei tee siitä kirjallista reklamaatiota 14 päivän kuluessa toimituksesta.

8. Hinnat ja maksuehdot

Palveluiden hinnat perustuvat voimassa olevaan hinnastoon, ellei toisin ole sovittu. Osapuolet voivat sopia myös erilaisista maksuratkaisuista. Hinnat ovat alv 0 % ja niihin lisätään voimassa oleva arvonlisävero.

Kertaprojekteissa 50 % laskutetaan tilaushetkellä ja 50 % kun aineisto on julkaisuvalmis.

Yli 30 päivää viivästyneistä laskuista peritään korkolain mukainen viivästyskorko sekä kohtuulliset perintäkulut.

9. Immateriaali- ja käyttöoikeudet

Asiakas omistaa lopulliset sivut ja tuotetun sisällön, kun kaikki maksut on suoritettu.
Palveluntuottajalla on oikeus käyttää julkisia materiaaleja (esim. julkaistuja kotisivuja) referenssinä muille asiakkailleen, ellei asiakas sitä kirjallisesti kiellä palveluntuottajalta.
Palveluntuottajalla säilyy tekijänoikeus omiin työmenetelmiinsä, koodeihinsa ja malleihinsa, eikä näitä saa myydä tai jalostaa eteenpäin ilman kirjallista lupaa.

10. Vastuunrajoitus ja Force Majeure

Palveluntuottaja ei vastaa epäsuorista vahingoista, kuten tulonmenetyksistä. Vastuu rajoittuu enintään palvelusta maksettuun hintaan.
Palveluntuottaja ei vastaa viivästyksistä tai vahingoista, jotka johtuvat ennalta arvaamattomista esteistä, kuten lakosta, sairastumisesta tai tietojärjestelmä ongelmista.

11. Sovellettava laki ja riidanratkaisu

Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia.
Mahdolliset erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti neuvotteluin 30 päivän ajan. Mikäli sovintoa ei saavuteta, riidat ratkaistaan palveluntuottajan kotipaikan käräjäoikeudessa.